Buggen som (nästan) kostade mig 2€

Skulle köpa en kismet från en godisautomat i Otnäs i dag (en av de nya i Sähkö-huset, nedanför S4). Det var en sån modell där all kontroll är via software. Man skall trycka in den tvåsiffriga produktkoden på en nummerpanel. Tyvärr jag var inte speciellt uppmärksam av mig – jag talade i telefon samtidigt – så jag såg inte texten på den lilla skärmen som sa ”Ainoastaan tasarahaa” innan jag redan hade klämt in min stora, feta tvåeureurosslant. Tydligen var det tillfälligt slut på växelpengar. På basen av de hjälpsamma piktogrammen identifierade jag dock den röda ”R”-knappen som en ”ångra ditt uppköp och få tillbaka alla pengar”-knapp, så jag tryckte den hastigt. Inget händer. Förutom att skärmen byter från 2 € till 0 €. Vah..? Prövar R en gång till, återföljt av ett par försök med produktkoden. Maskinen informerar mig vänligt att det kostar 1€.

Tydligen kunde automaten inte returnera några pengar, den hade ju slut på växelslantar. Och myntet som jag just lagt in var officiellt inte ännu ett ”växelmynt”, utan en ”credit”. Riktigt fånigt blev det ju av att den nollställde mina kontanter trots att den misslyckades med att ge ut några pengar. Kanske koden ser ut så här… (hihi)

try {
hardware.returnChange(amountOfCredits);
}
catch (IOException e) {
// whatever
}
amountOfCredits = 0;

Som tur gick jag med bestämda steg via lunchrestaurangen (Morr! Skall ha mellanmål!) som ansvarar för automaterna, och nämnde om problemet för dem. Som vanligt var personalen där mycket vänlig, och de gav mig till och med pengarna tillbaka! Så det blev ett lyckligt slut på historien trots allt. (Men vad har vi då lärt oss av detta?)

9 Responses to Buggen som (nästan) kostade mig 2€

  1. Saara skriver:

    Det här roar mig ofantligt. (På två olika plan.)
    Nickar även bifallande till val av patukka: Kismet är en personlig favorit till undertecknad. Skulle själv ha gråtit en skvätt om den uteblivit pga felaktig valör på isatt mynt. Snacka om kairos moment.

  2. Toffe skriver:

    Ojoj. Tydligen hade apparaten inte testats tillräckligt. Det heter ju att testning är 40% av sustemproduktionen, men ofta brukar man anse sig färdiga då de ”fungerar”
    Ett bra sätt att testa program på är att för varje komponent/moduel/xp-iteration man skriver, är att man före man gör komponenten gör test-programet som skall testa komponenten. Och den testar alla extrem-fallen. Sedan då man gör ändringar i någonstans så märks det ifall det förstör något så att någon av de gamla testen inte går igenom.

  3. Eva G. skriver:

    Morr för maskiner som inte funkar! Uni:s kaffeautomater är bedrövliga de med. Pengaväxlingen är det sällan något problem med men ofta kommer det kaffe som ser ut som diskvatten. Uäck! Det om det. God jul önskar jag dig med! Får jag sätta dig på min blogg som bloggare?

  4. Mikael skriver:

    Bläh, slashk-kaffe-fenomenet är bekant från gymnasiet! ”Elmer” hette automaten, som nog oftast var snäll men med oregelbundna intervall kunde överraska en med att ha slut på kaffesubstans och bara ge blaskvatten. (Elmer är kompis med Gunilla, limsa-automaten.)

    Visst får du lägga mig på din blogglista. :) Trots att min bloggarfrekvens inte är så hög. (Ungefär 0,0000013 Hz)

  5. Eva skriver:

    Skojiga namn på automaterna ni hade! :) Tack för att jag får utvidga min lista, jag är så stolt över att jag äntligen lärt mig hur så nu måste jag bara sätta till alla jag känner. :) Intressant att blogfrekvens räknas i Hertz. Kan man kolla det någonstans?
    Eller var detdär bara en dum fråga?

  6. Mikael skriver:

    Jag vet nog inte om det alls finns något som officiellt heter ”bloggfrekvens”. Funderade bara på hur ofta jag brukar skriva inlägg, och fick sedan en plötslig inspireration till att räkna ut det i hertz: (Antal inlägg) / (Antal sekunder som bloggen funnits)

    1,3 mikrohertz betyder väl ungefär var nionde dag. Är skojigt att använda (i princip) korrekta enheter på oväntade tillfällen. :)

    Men nej, det var inte en dum fråga!

  7. Toffe skriver:

    One hertz simply means ”one cycle per second”; 100 Hz means ”one hundred cycles per second”, and so on. The unit may be applied to any periodic event – for example, a clock might be said to tick at 1 Hz, or a human heart might be said to beat at 1.2 Hz. The frequency of aperiodic events, such as radioactive decay, are expressed in becquerels.
    – wikipedia

    hmm. undrar när man kan räkna en blogs frekvens i becquerel

    – God Jul på er

  8. Saara skriver:

    Var är Bloggarmital? Inga klurigheter? Tassigheter? Skojsigheter? Inte ens en enda liten obegriplig nördighet?

  9. Mikael skriver:

    Inget bloggande, nej. Har blifvit en liten paus. Men alla dess nya kommentarer får mig kanske att vakna upp igen. :)

    Roligt att du också har börjat skriva igen! Med ny fräsch look på sajten och inspirerande rubrik.

Lämna en kommentar